Pages

Wednesday, November 10, 2010

Kenapa susu badan sedikit?

Berbual dengan kawan sekerja, mengapa anak dia disupplementkan dengan susu formula..
alasannya susu badan isterinya sikit, anak asyik menangis. bila diberi susu botol, anak akn terdiam & akan tidur..
Hmm..
Ain tanya isterinya kerja apa, jawabnya cikgu. Ain rasa mesti dah tahu awareness ttg susuibu, cuma perlu penerapan yg lebih efektif.
ain pon explain la skit2..
Lagi satu kes, kawan ain, mengadu bile pam aje, hanya dpt 1oz..padahal pakai FS (fuyyo!) & pam 30-40min per sessi- tapi bila aintanya, brp sesi buat sehari? jawabnya 1 jer..hurmmm.. :)

WOOoo..sedih kalau kita berniat nak menyusukan anak kita tp susu tak banyak. Stress kalau sudah bersiap sedia nak pump tp hasilnya amat sedikit. Sedikit info kenapa ia terjadi.
  1. Kenapa susu badan sikit atau production merudum?
  2. Sesi perahan yang tidak konsisten,
  3. Pengambilan air yang tidak seimbang dan selari dengan pemakanan,
  4. Keletihan melampau, mood atau emosi yang tidak stabil,
  5. Badan kekurangan nutrien penting dalam penghasilan susu seperti protien dan kalsium terutamanya dan beberapa faktor lain yang menyumbang ke arah ini.

JAWAPAN AIN YG UTAMA: kurang rangsangan, kurang la hasil!


Pam sekali sehari, kadang2 tak sempat.

Kadang2 breast tak bengkak pun so dia tak pam.

Kerja balik malam, lepas tu buat kerja rumah

Stress dengan kerja dan rumahtangga

Selalu skip dinner sebab dah lambat sampai rumah

Katanya kawan ain, dia dah cuba minum teh untuk ibu menyusu yang katanya boleh tambahkan susu, ambil milk booster pil, minum rebusan longan kering, tapi masih tak ada kesan.
Saya katakan padanya, ada beberapa kesalahan yang dia kena ambil perhatian:

JANGAN TUNGGU BREAST BENGKAK BARU PAM.

Aktiviti mengepam itu sebenarnya yang merangsang susu, pam tu bukan semata2 untuk keluarkan susu, tapi mengepam yang efisyen akan merangsang pengeluaran susu. Menunggu breast bengkak baru menyusu/mengepam adalah satu langkah bunuh diri kerana ia akan menghantar signal ke otak bahawa ‘tiada rangsangan, jadi tiada susu perlu dihasilkan’. Itulah sebabnya susu makin sikit.
Susu badan tidak dirangsang oleh pemakanan sebaliknya rangsangan yang kita beri. Mesti kena banyakkan direct feeding dan pam sekerap mungkin.
Jangan skip makan. Walaupun tak menyusu, kita mesti makan ikut waktu.
Saya nak cakap tentang stress.
Stress adalah satu benda yang biasa dalam hidup kita sekarang ni.
Semasa sedang sakit untuk melahirkan anak,ibu2 biasanya mengalami stress yang tinggi. Tanya lah mana2 ibu, bersalin tu memang stress, hinggakan Maryam pun mampu menggoncang batang kurma semasa nak lahirkan Nabi Isa. Semasa kita stress, hormon kortisol dan norepinephrine dalam badan kita menjadi tinggi. Hormon2 inilah yang menyebabkan kita stress. Lepas tu, bila bayi dah lahir, hormon oxytocin akan merembes keluar. Kerana itulah selepas saja baby keluar, kita akan rasa happy, hilang semua sakit kerana hormon oxytocin ni menenggelamkan fungsi hormon2 penyebab stress tadi.
Oxytocin ni penting dalam penghasilan susu ibu kerana ia menyebabkan let down, atau ‘keluarnya’ susu dari breast. Jadi, kaitan stress dengan breastfeeding ni, bila stress, hormon cortisol dan norepinephrine menjadi tinggi dan menghalang fungsi oxytocin. Tak hairanlah apabila stress, susu ibu menjadi kurang berbanding di saat ibu gembira.
Selain itu stress boleh menyebabkan pelbagai penyakit kerana ia meninggikan adrenalin dalam darah sekaligus menaikkan paras glukos dalam darah.

Jom kita tengok masalah satu persatu.

1.Susu tiada bila diperah sama ada menggunakan tangan atau pam susu
Sebenarnya, jumlah susu yang dapat dipam tidak menggambarkan susu sebenar yang dapat badan kita hasilkan. Berapa oz susu yang boleh dikeluarkan dengan pam itu bergantung kepada keberkesanan pam tersebut, keadaan pam yang baik atau tidak, tisu payudara si ibu dan keselesaan semasa mengepam.
Setiap ibu mempunyai keupayaan yang berbeza untuk mengeluarkan susu badan. Ada orang susunya memang senang keluar, tak buat apa-apa pun terpancut2. Ada orang susunya tak semudah itu. Kerana itu ada ibu yang boleh survive dengan pam susu berharga RM10 tapi ada ibu yang memerlukan pam susu berharga beribu-ibu ringgit.
Sekiranya ibu menggunakan tangan, ia juga bergantung kepada sejauh mana kepakaran/skill si ibu dalam hands expressing.
Sekiranya susu yang dipam tidak banyak, kemungkinan ia bukan disebabkan oleh susu badan yang tidak banyak, sebaliknya masalah pam susu, kurang skill mengepam dan hal2 yang tidak berkaitan dengan susu badan kurang.

2. Payudara lembik
Semasa di dalam pantang anak pertama, biasanya ibu mengalami bengkak susu yang ketara, namun ia semakin kurang apabila anak meningkat usia, dan adakalanya tidak mengalami bengkak susu setelah melahirkan anak berikutnya.
Ini adalah kerana semasa kali pertama menyusu, payudara masih dalam peringat ‘belajar mengenal waktu bayi menyusu’ jadi ia akan menghasilkan susu yang banyak bagi menampung keperluan bayi yang tidak tentu masa. Namun apabila bayi sudah ada waktu menyusu tersendiri, payudara dah belajar tentang rutin tersebut, dan ia tidak lagi full bloom sepanjang masa.Lebih2 lagi jika ibu bekerja, kerana kurangnya stimulasi pada waktu siang.

3. Ibu tidak mengalami ’susu bocor’
Sesetengah ibu sentiasa perlu memakai breastpad untuk menampung susu yang sentiasa keluar. Ada ibu yang susu tidak langsung meleleh. Ia tidak memberi makna susu ibu yang meleleh2 itu adalah mempunyai susu yang banyak sampai melimpah tak muat breast. Kebocoran ni disebabkan oleh tindakan otot pada puting susu. Setiap ibu mempunyai keupayaan otot yang berbeza, jadi tahap kebocoran juga tidak sama antara satu sama lain.

4. Tidak mengalami engorgement atau bengkak susu
Bila ibu masih lagi menyusukan anaknya secara terus (direct feeding), kadangkala keupayaan menghisap si bayi dengan mudah mengosongkan payudara. Ini adalah petanda yang bagus kerana lebih banyak susu bakal dihasilkan.

5. Tidak mengalami let-down reflex
Let down reflex ialah bila puting tiba2 mengeluarkan susu, dan membuatkan si ibu berasa seperti dicucuk2 di bahagian payudaranya.
Tidak semua orang mengalaminya. Ada ibu mengalami reflex ini setiap kali teringatkan bayinya. Ada orang, tidak. Tapi ia tidak menunjukkan ibu yang tidak mengalami ejection reflex ini mempunyai masalah kekurangan susu.
Silap interpretasi ini menyebabkan ramai ibu yang terus menukar keputusan dari exclusive breastfeeding kepada pemberian susu formula, oleh kerana mereka tidak yakin bayi mendapat cukup susu dengan susu badan mereka. Kita akan bincangkan tentang ini di lain entry.

Inilah antara punca yang saya rasa boleh membantu dalam mengurangkan penghasilan susu badan kita. Oleh itu, cuba kenalpasti terlebih dahulu apakah punca yang membuatkan susu kita kurang. Bila dah kenal pasti, baru boleh kita fikirkan solution dia. Betul tak?
Jadi, bagaimana nak meningkatkan penghasilan susu badan?

6 comments:

  1. its happen to me...sebab kelam kabut ngan problem..pumping schedule dah berterabur..susu ku kurang 1/2oz dr biasa skang nih...

    ReplyDelete
  2. saya dh buat pumping yg konsisten, pagi, tghari p nesery bg direct bf kt bb..ptg after lunch sy pump lg..siap amek milk booster..tp hasilnya masih tak memuaskan..sepanjang malam bb mmg x lekang puting kt mulut..so mmg xsempat lah nk bangun pumping tgh2 mlm ke or pagi2..kdg2 terasa sgt giveup bla bnda mcm ni berlaku..blk ofis ptg2 hanya boleh dpt 6oz je..2x pumping..xtau cmna nk menghadapi bulan posa yg nk dtg ni..stok mmg x dpt buat..kra pump tu untuk stok hr esok je..huhu..mcm mna nk atasi ye..

    ReplyDelete
  3. mcmna sya nk rs let down seperti pn ckp spt diatas?saya bru rs arini tiada let down reflex..tlg sya sis?

    ReplyDelete
  4. masalah utama juga bila ibu suka nak membandingkan hasil susu sendiri dengan orang lain, maka jadilah kita rasa susu kita sedikit walhal sebenarnya mencukupi untuk anak kita..

    ReplyDelete
  5. lepas delivery,anak masuk nursery kt hospital melaka sebab kurang air ketuban.sebtuhan kulit ke kulit tak dapat,susu badan pertama pn xdpt.yg dia dapat susu formula diberi pakai botol susu.iklan kemain susu badan.puiii spital melaka

    ReplyDelete
  6. Salam..saya setuju tu kurang skill mengepam punca juga susu tu kurg dihasilkan.kdg2 pam pun dpt 1oz je..Alhamdulilah tk pernah kena lagi, ada kawan fb cerita pam kdg2 tk sampai 1oz pun ,nipple luka sbb baby suka gigit gigit masa menyusu.. ada dgr org recommend Pump It Milkbooster , 1 set ada 3 jenis dalam tu .. InshaAllah boleh cuba:)

    ReplyDelete